Kannanotto koskien kansanedustajaehdokkaan otteluisännyyttä TPS Salibandyn kotiottelussa

Kansanedustajaehdokkaan otteluisännyys TPS Salibandyn ottelussa on TPS Salibandylta arviointivirhe. Seuraan mahtuu erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, mutta minkään yksittäisen ehdokkaan tai puolueen poliittisten intressien edistäminen ei ole Seuran etu.

TPS Salibandy ilmoitti perjantaina varsinaissuomalaisen kansanedustajaehdokkaan toimivan sunnuntain Indians-ottelun otteluisäntänä.

TPS-kannattajat ei hyväksy Seuran ottelutapahtumien hyödyntämistä puoluepolitiikan ajamiseen, olivat kampanjoivan ehdokkaan poliittiset ajatukset millaisia tahansa.

Näkemyksemme mukaan kaikkien tulee olla tervetulleita TPS-yhteisöön poliittisista taustoista riippumatta, kunhan keskinäinen kunnioitus kanssaihmisiä ja erilaisia mielipiteitä kohtaan säilyy. Vaikka politiikkaa ei voi erottaa urheilusta sen enempää kuin mistään muustakaan yhteiskunnan osa-alueesta, näin vahva leimautuminen yksittäiseen puolueeseen ei ole nykypäivänä TPS:lle ja sen lähestyttävyydelle hyväksi riippumatta siitä, millaisia kytköksiä takavuosina on ollut tai koettu olevan.

Ymmärrämme, että TPS Salibandylla on asiassa taloudellinen intressi. Sen varjolla TPS:n ottelutapahtumaa ei kuitenkaan saisi alistaa puoluepoliittisen toimijan hyväksikäytettäväksi. Kyseessä on ummehtunut tuulahdus jostain menneiltä ajoilta, eikä sille pitäisi olla paikkaa TPS:n nykytoiminnassa. Urheiluseuran kuuluukin olla itselleen sopivalla tavalla yhteiskunnallinen toimija, eikä olisi periaatteellinen ongelma, jos seurajohdossa istuisi esimerkiksi kaupunginvaltuuston jäsen tai kansanedustaja, kunhan hän ei käyttäisi TPS:ää puoluepoliittisten tavoitteidensa ajamiseen.

Arvostamme ko. kansanedustajaehdokkaan halua tukea TPS:ää. Hänen puoluepoliittiseen kampanjointiinsa TPS:n kotiottelu on kuitenkin väärä foorumi. Tämä ei ole kannanotto kyseistä ehdokasta, hänen poliittisia näkemyksiään tai puoluettaan vastaan eikä toisaalta niiden puolesta. Suhtautumisemme asiaan olisi sama, vaikka kyseessä olisi joku toinen ehdokas tai puolue.